torsdag den 29. marts 2012
Spørgeskemaundersøgelse om busterminalen i Nørre Snede
Ikast-Brande Kommune gennemrører i dag en spørgeskemaundersøgelse på den nuværende busterminal i Nørre Snede. I den forbindelse vil der være mulighed for også at svare på spørgeskemaet via kommunens hjemmeside. Klik her for at åbne spørgeskemaet i nyt vindue.
onsdag den 14. marts 2012
Kunsten at køre i gågade
Af Viggo Nielsen, landbetjent
Meningerne om den nye, lille gågade i Nørre Snede er mange og stærkt delte. Rigtig mange synes dog at være enige om, at den virker forvirrende, og en del er tilsyneladende i tvivl om, hvilke regler der gælder på stedet. Derfor denne lille ”opfrisker”.
Hele krydset er udlagt som gågade, som skiltene på alle sider viser. Det vil sige, at gående har ”førsteret” til at færdes der (på kryds og tværs, som det passer dem), men undertavlerne ”Kørsel tilladt” giver altså de kørende lov til at passere krydset.
For kørsel i gågade gælder, at der skal udvises særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed overfor gående. Det betyder, at kørslen ikke må fortsættes, før man har sikret sig, at de gående er opmærksomme på køretøjet og har givet plads.
De gående må dog ikke unødigt hindre den kørende trafik, og der må ikke leges eller spilles bold på den del af gågaden, hvor trafikken skal passere.
I gågade må biler kun parkeres i afmærkede båse – og de findes ikke i vores gågade.
Tilladt hastighed gennem krydset
På begge sider af gågaden er der skiltet med hastighedsbegrænsning på 40 km/t. Det gælder selvfølgelig ikke i gågaden. Her skal der køres ”efter forholdene”, hvilket normalt vil være max. 15 km/t – lavere, hvis der er fodgængere i nærheden.
Vigepligtsforhold
”Hajtænder” på kørebanen fortæller, at kørende fra Bredgade og Skovbakken har ubetinget vigepligt, når de kører ind på gågaden. Mange har erfaret, at man ikke kan orientere sig, hvis man standser ved hajtænderne, men det er heller ikke meningen. De viser blot, at man har vigepligt, og man må gerne passere hen over dem for at orientere sig, inden man kører helt ud i krydset.
Jeg svarer gerne på evt. spørgsmål om færdselsreglerne på stedet, men brok og/eller forslag til forbedringer bedes stilet til vejmyndigheden (Ikast-Brande kommune)
Kontaktadresse til Viggo Nielsen: VNI004@politi.dk
Meningerne om den nye, lille gågade i Nørre Snede er mange og stærkt delte. Rigtig mange synes dog at være enige om, at den virker forvirrende, og en del er tilsyneladende i tvivl om, hvilke regler der gælder på stedet. Derfor denne lille ”opfrisker”.
Hele krydset er udlagt som gågade, som skiltene på alle sider viser. Det vil sige, at gående har ”førsteret” til at færdes der (på kryds og tværs, som det passer dem), men undertavlerne ”Kørsel tilladt” giver altså de kørende lov til at passere krydset.
For kørsel i gågade gælder, at der skal udvises særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed overfor gående. Det betyder, at kørslen ikke må fortsættes, før man har sikret sig, at de gående er opmærksomme på køretøjet og har givet plads.
De gående må dog ikke unødigt hindre den kørende trafik, og der må ikke leges eller spilles bold på den del af gågaden, hvor trafikken skal passere.
I gågade må biler kun parkeres i afmærkede båse – og de findes ikke i vores gågade.
Tilladt hastighed gennem krydset
På begge sider af gågaden er der skiltet med hastighedsbegrænsning på 40 km/t. Det gælder selvfølgelig ikke i gågaden. Her skal der køres ”efter forholdene”, hvilket normalt vil være max. 15 km/t – lavere, hvis der er fodgængere i nærheden.
Vigepligtsforhold
”Hajtænder” på kørebanen fortæller, at kørende fra Bredgade og Skovbakken har ubetinget vigepligt, når de kører ind på gågaden. Mange har erfaret, at man ikke kan orientere sig, hvis man standser ved hajtænderne, men det er heller ikke meningen. De viser blot, at man har vigepligt, og man må gerne passere hen over dem for at orientere sig, inden man kører helt ud i krydset.
Jeg svarer gerne på evt. spørgsmål om færdselsreglerne på stedet, men brok og/eller forslag til forbedringer bedes stilet til vejmyndigheden (Ikast-Brande kommune)
Kontaktadresse til Viggo Nielsen: VNI004@politi.dk
mandag den 12. marts 2012
Trafiktælling på vej
Af Henrik Østergaard, K-gruppen
I løbet af kort tid vil kommunen foretage trafiktællinger på Torvet, og derudfra beslutte om det er nødvendigt med flere foranstaltninger for at sænke farten over Torvet.
I løbet af foråret vil Torvet også blive gjort helt færdigt, blandt andet vil Torvet, Strøget og Horsensvej få det sidste lag asfalt. Det vil også ændre profilet på de forhøjede flader hvorefter bumpene vil blive en smule blødere. Indtil da må vi alle følge Viggo betjents gode råd om at sænke farten.
Der er også nogle udfordringer med teknikken til springvandet men kommunen oplyser at de er fortrøstningsfulde omkring at få disse løst i løbet af kort tid.
Omkring byen står der også lige pludselig nogle pæle med hjertesymbol på. Dette er markeringen af Hjertestien. Vi opfordrer byens borgere til at afprøve stien. Stien vil senere blive indviet officielt.
I løbet af kort tid vil kommunen foretage trafiktællinger på Torvet, og derudfra beslutte om det er nødvendigt med flere foranstaltninger for at sænke farten over Torvet.
![]() |
Nogle af bumpene bliver lidt blødere når der inden længe kommer nyt slidlag |
Der er også nogle udfordringer med teknikken til springvandet men kommunen oplyser at de er fortrøstningsfulde omkring at få disse løst i løbet af kort tid.
Omkring byen står der også lige pludselig nogle pæle med hjertesymbol på. Dette er markeringen af Hjertestien. Vi opfordrer byens borgere til at afprøve stien. Stien vil senere blive indviet officielt.
fredag den 2. marts 2012
Fidus vedrørende vejbump
Klip fra Viggo Betjents døgnrapport:
I debatten om den nye vejudformning på Strøget i Nr. Snede har flere givet udtryk for - herunder også i Den Lille Avis - at det er ubekvemt at passere de hastighedsdæmpende "vejbump" i bil med 40 km/t, som er den tilladte hastighed på strækningen. Jeg er helt enig! Ved flere forsøg har jeg imidlertid konstateret, at ubehaget kan mindskes væsentligt ved at nedsætte hastigheden til omkring 30 km/t under passagen, hvilket kun medfører en ubetydelig forsinkelse. Fidusen er hermed videregivet!
torsdag den 9. februar 2012
Et livsvigtigt bidrag til Nørre Snede Byfornyelse
”Du kan stadig nå at bidrage aktivt til Nørre Snedes forvandling. Og dit bidrag kan vise sig at være livsvigtigt”, siger byfornyelses koordinator i Ikast Brande Kommune, Jeanette Ishi Lehn.
Byens nye torv er færdiganlagt. Det mangler stadig slidlaget (det øverste lag asfalt, som først lægges når de øvrige lag har sat sig), parkstolene og vandet i bassinet, men grundlæggende er torvet færdigt. Nørre Snede har fået et lille stykke ægte gågade lige der, hvor trafikken var mest heftig under den gamle lysregulering. I en gågade skal trafikanterne køre med meget lav hastighed (normalt under 15 km/t), og de kørende skal udvise særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed overfor gående.
Derfor vil alle de Nørre Snede borgere som færdes på 4 hjul, kunne deltage aktivt og meget afgørende i byfornyelsen ved at sætte farten ned til 15 km/t på den korte strækning hen over Torvet. Hastighedsnedsættelsen vil ikke kun sikre fodgængerne og de børn som færdes på klatrebjerget, den vil også bidrage væsentligt til oplevelsen af et forandret Nørre Snede. Et Nørre Snede hvor den meget dominerende gennemkørende trafik er udskiftet med en langt mere neddæmpet og hensynsfuld færdsel gennem byen.
Jeanette Ishi Lehn siger: ”Vi kan ikke forhindre at de udenbys gennemkørende ikke respektere vores ønske om hensynsfuld færdsel, men vi kan selv gøre os umage for at hjælpe Nørre Snede videre i den rigtige retning: En gæstfri hovedgade, et torv med liv og spontane udvekslinger og en overordnet oplevelse af større nænsomhed og voksende forfinelse i bybilledet. Støt din by og bidrag med en afgørende indsats: Sæt farten ned til 15 km/t henover vores nye torv og byens igangsatte transformation vil tage endnu et afgørende skridt”.
![]() |
Skiltet betyder at man normalt skal køre under 15 km/t |
Derfor vil alle de Nørre Snede borgere som færdes på 4 hjul, kunne deltage aktivt og meget afgørende i byfornyelsen ved at sætte farten ned til 15 km/t på den korte strækning hen over Torvet. Hastighedsnedsættelsen vil ikke kun sikre fodgængerne og de børn som færdes på klatrebjerget, den vil også bidrage væsentligt til oplevelsen af et forandret Nørre Snede. Et Nørre Snede hvor den meget dominerende gennemkørende trafik er udskiftet med en langt mere neddæmpet og hensynsfuld færdsel gennem byen.
Jeanette Ishi Lehn siger: ”Vi kan ikke forhindre at de udenbys gennemkørende ikke respektere vores ønske om hensynsfuld færdsel, men vi kan selv gøre os umage for at hjælpe Nørre Snede videre i den rigtige retning: En gæstfri hovedgade, et torv med liv og spontane udvekslinger og en overordnet oplevelse af større nænsomhed og voksende forfinelse i bybilledet. Støt din by og bidrag med en afgørende indsats: Sæt farten ned til 15 km/t henover vores nye torv og byens igangsatte transformation vil tage endnu et afgørende skridt”.
onsdag den 14. december 2011
Citat fra Viggo Betjents døgnrapport
I denne uge kan læses følgende i Viggo Betjents døgnrapport:
"Som bemærket af nogle, blev Nørre Snede by i denne uge velsignet med en gågade, der - måske som landets mindste? - består af det nye torv midt i byen. Opsætning af gågadeskilte med undertavler "Kørsel tilladt" ændrer lidt på færdselsreglerne på stedet, idet det nu påhviler den kørende trafik at vige for den gående (som dog ikke bevidst må hindre færdslen). Trekantskiltene, der pålægger kørende fra Bredgade og Skovbakken ubetinget vigepligt, er bibeholdt."
'Byfornyelse med hjertet' kåret som Danmarks bedste borgerdialog
Byfornyelsen i Nørre Snede er blevet kåret som årets bedste projekt, når det gælder borgerdialog. Det skete da 240 kommunikationsfolk den 25. november 2011 deltog i de danske kommuners Kommunikationsdøgn.
Chefredaktør for nyhedsmagasinet, Danske Kommuner, Tom Ekeroth, overrakte prisen på 6.000 kr. til projektkoordinator Jeanette Ishi Lehn fra Ikast-Brande Kommune. Beløbet vil blive brugt til et fælles arrangement for alle som har været aktivt involveret i projektet i Nørre Snede.
Afstemningen fandt sted via sms-stemmer hvor deltagerne i Kommunikationsdøgnet skulle vælge mellem fire nominerede projekter ud af i alt 17 indstillede. De øvrige tre nominerede projekter var:
Dommerpanelet bestod af Anne Tortzen, direktør for Center for borgerdialog, Torben Dan Pedersen, direktør i Operate, Winnie Jakobsen kommunikationschef i Høje Taastrup Kommune, Tom Ekeroth, chefredaktør Danske Kommuner og Ane Eggert, kommunikationsrådgiver i KL.
Det var anden gang i træk at Ikast-Brande Kommune vandt konkurrencen for kommunernes kommunikationsfolk. I 2010 blev Ikast-Brande Kommunes medarbejdermagasin UpDate kåret til Danmarks bedste. Bladet blev lukket som del af kommunens besparelser i 2011.
Chefredaktør for nyhedsmagasinet, Danske Kommuner, Tom Ekeroth, overrakte prisen på 6.000 kr. til projektkoordinator Jeanette Ishi Lehn fra Ikast-Brande Kommune. Beløbet vil blive brugt til et fælles arrangement for alle som har været aktivt involveret i projektet i Nørre Snede.
Afstemningen fandt sted via sms-stemmer hvor deltagerne i Kommunikationsdøgnet skulle vælge mellem fire nominerede projekter ud af i alt 17 indstillede. De øvrige tre nominerede projekter var:
- De unges stemme om uddannelse i Gribskov Kommune
- Busplanlægning i Roskilde Kommune
- Struktur i dagtilbud i Faaborg-Midtfyn Kommune
Dommerpanelet bestod af Anne Tortzen, direktør for Center for borgerdialog, Torben Dan Pedersen, direktør i Operate, Winnie Jakobsen kommunikationschef i Høje Taastrup Kommune, Tom Ekeroth, chefredaktør Danske Kommuner og Ane Eggert, kommunikationsrådgiver i KL.
Det var anden gang i træk at Ikast-Brande Kommune vandt konkurrencen for kommunernes kommunikationsfolk. I 2010 blev Ikast-Brande Kommunes medarbejdermagasin UpDate kåret til Danmarks bedste. Bladet blev lukket som del af kommunens besparelser i 2011.
søndag den 20. november 2011
Så er det lige før Nørre Snede åbnes for gennemkørsel
Af Henrik Østergaard, K-gruppen
Efter en lang, og for nogle måske sej ventetid, er det lige før Nørre Snede Torv åbnes for gennemkørsel. Drifts- og anlægsafdelingen og entreprenøren har lovet at der åbnes for gennemkørsel senest på fredag d. 25/11 2011. Det betyder også at skurvognene på Skovbakken flyttes.
Selv om der er åbnet for trafik, er Torvet ikke helt færdigt. Bassinet og den runde parkeringsplads med indkørsel fra Rørbækvej skal færdiggøres. Den sidste del af den hvide betonflade skal også støbes, hvilket kræver at SuperBrugsen’s indkørsel fra Strøget skal spærres i en periode. Arbejdet med at nedbryde garage og retablere arealet vil også foregå efter åbningen af krydset.
Det sidste lag asfalt og den efterfølgende markering med farvede ringe vil først blive udført til foråret. Derfor har koordineringsgruppen besluttet at den officielle indvielse af torvet skal udskydes til det hele står færdigt, og resultatet kan ses i sin helhed.
Der sker også andet i Nørre Snede i den kommende tid. I denne uge skal der gerne komme asfalt på Vedbendvej, Rosengade og øverste del af Toftevej. Derefter går entreprenøren i gang med at anlægge fortov og lægge ny belægning på pladsen mellem Tøjhotellet og Steff´s Place.
Der skal også laves en midterhelle på Horsensvej ved Falkevej. Den er der nogle erhvervsdrivende, der har været nervøse for, om det kan lade sig gøre at komme omkring med store køretøjer. Dertil er svaret at det kan det. Midterhellen rykkes så langt tilbage at store køretøjer kan komme til at svinge ned ad Falkevej.
Efter en lang, og for nogle måske sej ventetid, er det lige før Nørre Snede Torv åbnes for gennemkørsel. Drifts- og anlægsafdelingen og entreprenøren har lovet at der åbnes for gennemkørsel senest på fredag d. 25/11 2011. Det betyder også at skurvognene på Skovbakken flyttes.
![]() |
Snart bliver det igen muligt at køre gennem Nørre Snede |
Det sidste lag asfalt og den efterfølgende markering med farvede ringe vil først blive udført til foråret. Derfor har koordineringsgruppen besluttet at den officielle indvielse af torvet skal udskydes til det hele står færdigt, og resultatet kan ses i sin helhed.
Der sker også andet i Nørre Snede i den kommende tid. I denne uge skal der gerne komme asfalt på Vedbendvej, Rosengade og øverste del af Toftevej. Derefter går entreprenøren i gang med at anlægge fortov og lægge ny belægning på pladsen mellem Tøjhotellet og Steff´s Place.
Der skal også laves en midterhelle på Horsensvej ved Falkevej. Den er der nogle erhvervsdrivende, der har været nervøse for, om det kan lade sig gøre at komme omkring med store køretøjer. Dertil er svaret at det kan det. Midterhellen rykkes så langt tilbage at store køretøjer kan komme til at svinge ned ad Falkevej.
tirsdag den 13. september 2011
Så er byfornyelsen i Nørre Snede endelig blevet synlig
Af Henrik Østergaard, koordinationsgruppen
Som man nu kan se i Nørre Snede´s bymidte er byfornyelsesprojektet for alvor ved at blive synligt.
Lige nu er man på Torvet, det tidligere lyskryds, ved at lave bund, rør og kabler. Det ser meget kaotisk ud i øjeblikket, men hvis man jævnligt følger med i arbejdet begynder man snart at kan se tingene tage form. I løbet af et par uger vil entreprenøren færdiggøre arbejdet med brønde og kabler. Derefter påbegyndes arbejdet med at rette fladen af til belægningen. Det vil medføre at den nuværende passage fra Bredgade til Skovbakken spærres. Denne afspærring vil blive opretholdt frem til Torvets færdiggørelse. Der vil dog fortsat være mulighed for at kunne køre bil til og fra Statoil, Rema 1000 og SuperBrugsen
Det vil også i den kommende tid være muligt at se en prøvestøbning på den kostede betonflade der skal omkranse Torvet. Ligeledes vil der også snart blive startet på at lave plantehuller langs Horsensvej, så der hurtigst muligt kan komme asfalt på Horsensvej frem til Torvet. Arbejdet med fortov og cykelsti langs Strøget er en smule forsinket, men forventes færdiggjort med udgangen af September.
På skitsen kan man se hvordan torveområdet vil brede sig ud med forskellige elementer der bryder ”væg til væg” effekten. Farverne på skitsen er ikke de endelige, der arbejdes stadig på at finde de helt rigtige kulører der klæder hinanden.
I koordinationsgruppen for byfornyelsen arbejdes der også intenst med at få de sidste detaljer på plads i forbindelse med den ydre Hjertesti samt motorik- og fitnessbanen. Lige nu arbejdes der med, i samarbejde med kommunen, at finde den bedst mulige placering af motorikbanen, da det ikke har været muligt at nå til enighed om en aftale ved Præriepladsen. I stedet overvejes alternativer som Kirkeskoven, Egekrattet eller arealet ved Banestien.
Stolperne til at markere hjertestien er bestilt, og mangler blot en gang maling får der kan monteres skilte og stolperne kan opstilles. På Overdrevet bag Solbakkevej skal der være et siddeplateau med informationstavler om natur og historien. Det forventes at Plateauet vil være klart ved udgangen af September.
Som man nu kan se i Nørre Snede´s bymidte er byfornyelsesprojektet for alvor ved at blive synligt.
![]() |
Den aktuelle perspektivtegninger af Nørre Snedes nye torv udformet af Arkitektfirmaet Gustin |
Det vil også i den kommende tid være muligt at se en prøvestøbning på den kostede betonflade der skal omkranse Torvet. Ligeledes vil der også snart blive startet på at lave plantehuller langs Horsensvej, så der hurtigst muligt kan komme asfalt på Horsensvej frem til Torvet. Arbejdet med fortov og cykelsti langs Strøget er en smule forsinket, men forventes færdiggjort med udgangen af September.
På skitsen kan man se hvordan torveområdet vil brede sig ud med forskellige elementer der bryder ”væg til væg” effekten. Farverne på skitsen er ikke de endelige, der arbejdes stadig på at finde de helt rigtige kulører der klæder hinanden.
I koordinationsgruppen for byfornyelsen arbejdes der også intenst med at få de sidste detaljer på plads i forbindelse med den ydre Hjertesti samt motorik- og fitnessbanen. Lige nu arbejdes der med, i samarbejde med kommunen, at finde den bedst mulige placering af motorikbanen, da det ikke har været muligt at nå til enighed om en aftale ved Præriepladsen. I stedet overvejes alternativer som Kirkeskoven, Egekrattet eller arealet ved Banestien.
Stolperne til at markere hjertestien er bestilt, og mangler blot en gang maling får der kan monteres skilte og stolperne kan opstilles. På Overdrevet bag Solbakkevej skal der være et siddeplateau med informationstavler om natur og historien. Det forventes at Plateauet vil være klart ved udgangen af September.
mandag den 5. september 2011
Nye fotos og perspektivtegninger
Opdaterede perspektivtegninger af Nørre Snedes nye torv, asfalt på Strøget og før/efter-billede fra byrengøringen d. 26. aug. - se http://www.flickr.com/photos/nsbyfornyelse
Abonner på:
Opslag (Atom)
.